fredag 26 april 2013

Hallå Zetas!

Hoppas ni är lika alerta som Blomsterlandet och håller koll på vad som skrivs om er på nätet. I går hade vi en alldeles underbar dag i strålande solsken i er vackra trädgård. Bilen var full med växter när vi åkte hem, precis som det skall vara.

Denhär vackra barrväxten fick åka med oss hem Picea pungens `Glauca globosa´ SEK 798.

Den såldes som Co dvs krukodlad och det betingar ett högre pris eftersom rötterna då är garanterat intakta. Jag betalar mer än gärna för den garantin. Det andra alternativet är barrotat dvs när man lyfter upp växter ur stora bäddar och skär av rötterna - det kanske lyckas men risken är större att det misslyckas. Jag är medveten om att det förekommer fusk där man skär av rötter och placerar växten i en kruka men det gör den inte till en krukodlad växt till ett dyrare pris, därför brukar jag ha som vana att lyfta växten ur krukan för att kontrollera att rötterna faktiskt har fått växa i krukan.

Mycket besviken kunde jag konstatera att `Glauca globosa´ hade avskurna rötter och hela rotklumpen föll isär vid planteringen. Jag kontrollerade inte hos er att växten faktiskt vuxit i den kruka som jag köpte eftersom jag utgår från att ni är noga med kvaliteten.

Jag förstår också att ni har underleverantörer men det kan knappast vara kundernas ansvar att utöva kvalitetskontroll, det ansvaret vilar nog på er.



1 kommentar:

  1. Fy, va trist! Inget man förväntar sig av en handelsträdgård som brukar skryta med sin kvalitè! Hoppas den klarar sig bra i alla fall!

    SvaraRadera