fredag 9 maj 2014

"Vad skall jag spruta..."

Primula margotae `Garryarde Guinevere´
En alldeles för vanlig fråga i trädgårdsvärlden och alldeles för många är behjälpliga med svaren. Allsköns kemikalier föreslås utan att man alltid vet vad som är problemet.

Detta är en ömtålig fråga för ingen vill ha växterna uppätna eller skadade av insekter, inte jag heller, men i längden kommer en kemikalieträdgård aldrig att bli så vacker och lummig som vi förväntar oss. Inga kemikalier i världen kan konkurrera med naturens egna krafter som arbetar 24 timmar i dygnet. En mångfald av växter och kryp är den bästa garantin för att minska skadorna. Naturen strävar alltid till balans och det goda livet i trädgården förutsätter att även det som vi inte gillar måste finnas, annars uppstår obalans och skadorna ökar på växterna.

Ständiga larmrapporter kommer om den drastiska minskningen av pollinerare. Det storskaliga jordbruket gör att blommande, variationsrika ängar minskar, grödorna är alltför ensidiga. Rödklövern, som är en av humlornas viktigaste växter skördas innan blomning - två gånger varje sommar.

Nu har EU under en period av två år förbjudit användningen av neonicotinoider i jordbruket. Dessa kemikalier anses vara en av orsakerna till att pollinerare minskar så kraftigt. Något märkligt kan tyckas att gifterna fortfarande är tillåtna i trädgårdssammanhang. Preparaten är systemiska och upptas av hela växten, även av pollen och nektar och av frukterna som vi sedan skördar. Det hjälper alltså inte att sluta bespruta någon vecka innan skörd. Myrr är oerhört populärt att pudra trädgården med men våra medarbetare fåglarna har inte kunskap om riskerna med att mata fågelungar med myrrpudrade insekter - där måste vi som vet ta vårt ansvar. Myrr innehåller imidakloprid som verksamt ämne och tillhör gruppen neonicotinoider.

Att sätta upp fågelholkar runt trädgården är effektivt. Under en säsong äter en enda flugsnappare tiotusentals insekter och ungarna föds upp på mängder av larver som t.ex. äppelvecklarens larver. Att plantera fjärilsrestauranger i trädgården är populärt, gott så, men mister sitt värde om man samtidigt besprutar växterna i trädgården.

Naturen är allas vår natur, och vi människor är den starkaste kraften i naturen och den styrkan måste användas med omsorg och klokskap. Indignationen över förstörda växter kan vara stor men det är trots allt vår lilla privata sfär som inte får prioriteras högre än naturens eget intresse och i slutändan allas vårt intresse och överlevnad.

Utan rovdjur sker en tillväxt av vildsvinsstammen som inte är önskvärd och slår tillbaka på oss med stor skadegörelse och mängder av trafikolyckor. Utan rovdjur i våra trädgårdar sker samma sak, det oönskade växer till sig och ställer till ännu större skador på våra växter.

Som trädgårdsägare och trädgårdsälskare - värna den biologiska mångfalden, lita på naturen och skicka kemikalierna dit där de hör hemma, på soptippen under kategorin "miljöfarligt avfall".


6 kommentarer:

  1. Du har så rätt,så rätt. Vi har köpt en gasolbrännare för ogräs i gruset och stenlagda gångar, jag brukar rensa för hand för det mesta men nu skall vi prova gasol. Man pratar om Myrr när det gäller att bekämpa t ex liljebaggar men jag har sett tips om att man kan använda vedaska runt liljorna i stället , jag antar att det är mera miljövänligt och gödsel samtidigt. Då måste man förstås ha tillgång till en vedeldad kamin t ex. Nu regnar det och växterna tar säkert tacksamt emot det, dom ser betydligt piggare ut nu. Ha det fint/Carita

    SvaraRadera
  2. Visserligen använder jag vid extra svåra angrepp ogräsmedel, men för det mesta kör vi med handkraft. Även om det nästan är meningslöst här..... Vi får nämligen otroligt mycket ogräs beroende på att vi har lätt och bördig jord med god tillgång till vatten (jag gillar att vattna). I år har jag dessutom inte riktigt hunnit med den första omgången med NOGGRANN rensning, det blev bara två slarvrensningar. Har fullt upp med en massa annat.
    Men å andra sidan har ingen trädgårdsvisning i år. Ja, jo - det kommer några privata besökare, men dom får jag väl sticka till ett rensverktyg med kommentaren; Rensa själv! om dom klagar. *fniss*
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  3. Vilket bra inlägg, Gunilla! Jag blir så ledsen när jag på Facebook och i trädgårdsforum läser alla dessa frågor om tips på gift som tar död på än det ena, än det andra. I en norsk grupp på FB jag är med i finns det två medlemmar som har standardsvaret "grovsalt" eller "ättika" på alla ogräsproblem. Själv rensar jag allt för hand. Jag har tyvärr ingen ogräsfri trädgård men det får så vara, jag gillar ju dessutom att rensa ogräs så det gör inte så mycket:-)
    Hoppas du får en fin helg! Kram!

    SvaraRadera
  4. Nu har jag dåligt samvete, för jag har syndat ganska rejält. Sedan någon vecka har jag haft hästmyror under diskbänken i köket, vissa mornar har det varit riktigt många. Vad gör man åt sådana??? Jag ringde Anticimex, och idag har de varit här och sprutat runt hela huset. Inga myror ska kunna ta sig levande in eller ut på fem veckor. Hoppas verkligen att det inte behöver upprepas, och att det inte drabbar något annat än det ska! Det har ju varit så skönt att höra humlorna i körsbärsträden (som nu är överblommade) på kvällarna. En hel del fåglar håller fortfarande till vid min matplats, även om där inte finns så mycket att hämta längre. Jag tänker också på grodynglen i dammen några meter bort, och inte minst på den magra, pälsätna rågeten som går här och snart ska föda. Hon har det jobbigt nog ändå, och enligt en expert jag har varit i kontakt med lider hon brist på salt och mineraler. Jag har beställt en saltsten åt henne. Usch, jag tycker verkligen inte om att använda gifter när jag vill ha hela mångfalden omkring mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olle, det finns tillfällen när man är tvungen att göra något som bär emot allt man tror på. Att få hästmyror i huset är faktiskt en sådan situation. Myror skall vistas i naturen och inte inomhus och hästmyror tuggar väl snart i sig hela huset om de får hållas så du gjorde alldeles rätt. Jag hoppas - och tror att det som används inomhus inte drabbar annat levande i naturen.

      Vi har också syndat och jag har världens dåliga samvete över det. I höstas tog vi bort en hel del träd i och runtom i trädgården. Rabatterna var fullkomligt invaderade av trädrötter och växterna tynade bort. Jag vill inte ta bort ett endaste träd men det handlade om trädgården eller träden. Vi tog hit en arborist som gjorde ett jättefint jobb och en del av träden bl.a. de stora asparna använde vi ekoplugg på. Annars hade allt varit förgäves och vi var tvungna att ta död på rötterna. Reklamen propagerar för att glyfosaten i ekoplugg bryts ner snabbt men jag är väldigt skeptisk till påståendet.

      Bra att du ordnar med saltsten, det sätter vi ut på några ställen i skogen varje år, det syns att det är en samlingsplats för djuren, helt nertrampat runt platserna där vi satt ut saltstenen.

      Radera
  5. Fast nu var det inte inomhus han sprutade, utan runt huset på utsidan. Som väl är brukar ju inte rådjuren vara precis inpå väggarna, men det finns ju alltid insekter som fåglarna tar osv. Men som sagt, här har jag inte haft mycket till val.

    SvaraRadera