tisdag 11 november 2014

En stubbe i skogen blir en tavla i trädgården

Vilken härlig dag, den sällsynta novembersolen lyste under flera timmar, termometern närmade sig 10 grader mitt på dagen och fåglarna snattrade för fullt i skogen, nästan som om de trodde att nu är det vår - men..snälla november, jag känner inte igen dig!

I vår skall det bli av, mitt stumpery och jag samlar i ladorna för att ha material att arbeta med.


Den här hittade jag förra veckan, spretig, mossbevuxen och tillräckligt oregelbunden.



Ju större desto bättre men den här stubben är på gränsen för vad jag orkade släpa hem


En trillingstubbe med karaktär som härstammar från en björk vi tvingades ta ner, den lutade oroväckande. Mellan stubbarna här kan man plantera någon lämplig växt, här bildas fin förna.

 

Den här stubben satt hårt i marken men nu är den loss och bärgad


Två grenar av ek som vi hämtade med bilen tidigare i höst. Grannens stora ek skadades av höststormar för några år sedan och vi fick lov att hämta det vi ville ha. Vinklingen på grenen gör den användbar.


Såhär blir det så småningom när lava och mossa växer på grenar och stubbar.


Här en ekstock som jag använde för att mjuka upp rabattkanten. Ungefär tre år sedan och eken är nästan övervuxen med mossa.

En bild från mina mossplanteringar, än står stubbarna raka i ryggen.

3 kommentarer:

  1. Så himla läckert med all mossa. Trädgård handlar ju mycket om tålamod & vill man ha mossa så får man ju vänta :)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Å, vad jag gillar detta! Ska bli så kul att följa ditt stumpery.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Dom är ju så fina, dina mossplanteringar. Tyvärr kan vi inte göra sådana i vår trädgård så vi får nöja oss med att titta på andras. Ha det fint i novemberdiset. Carita

    SvaraRadera