torsdag 15 januari 2015

Trädgårdssäsongen 2014 ( 7 )

Första halvan av maj månad är en intensiv period i trädgården. Det har varit en fin vår rent vädermässigt, inga kraftiga temperaturväxlingar och ingen tjäle i marken och de städsegröna växterna har klarat sig utan skador - en vår man önskar sig varje år!

Först lite översiktsbilder...


...och några växtporträtt...

Primula margotae `Garryarde Guinevere - stor violviva 

Gentiana acaulis - alpgentiana
Saxifraga `Lydia´ - rosenbräcka planterad på en sten
Trillium albidum - jättetreblad
Uvularia grandiflora - guldrams (sorgklocka)
Arrhenatherum elatius ssp. bulbosum - vitbrokig pärlhavre
Phlox stolonifera - krypflox  Alopecurus pratensis - guldkavle

8 kommentarer:

  1. Det är konstigt, det måste ju vara något fel på en när man tycker att andras trädgårdar har precis det man själv skulle vilja ha i sin egen!? I ditt fall är det sten och backigt och knotigt och stubbar och.....
    Själv bor jag ju numera på en platt bördig - fast stor - plätt i zon 1 och ändå så stirrar jag mig alltid blind på andras vackra trädgårdar. Blir man aldrig nöjd och tillfreds någon gång? Fast det kanske är så som min gamla moster Annavilda (som vi kallade henne) sa: "När man slutar vara nyfiken och längta efter något - där är det slut!"
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susie, din gamla moster var nog en klok kvinna...

      Radera
  2. Vilken fantastisk trädgård du har skapat! Att det varit skogsbacke här - om jag förstår det rätt - tidigare är svårt att förstå! Ni måste ju lägga ner hur mycket tid som helst. Beundransvärt. Har ni aldrig påhälsning av vildsvin? Sörmland lär ju vara väl drabbat.

    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kristina! Jodå, det har varit skogsmark ända fram till vägen som går till huset, träd, sly och allsköns ogräs förstås men en bit i taget har vi röjt och grävt och plötsligt står man där med en stor trädgård. Det fanns ingen plan i början, det bara blev så när intresset tog fart.

      Vildsvinen började sin utbredning över landet just från Sörmland. De är en ständig källa till oro och finns överallt här i markerna. Jag ser spår av dem på baksidan av trädgården och på gärdena här omkring, de enda djur som jag inte vill ha i närheten.

      Radera
  3. Du måste vara mossans mästarinna, så otroligt vackert är det du skapat ser så naturligt ut.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Berit men jag kan nog inte ta åt mig hela äran, mossan sköter sig själv till stor del där den trivs och det verkar den göra här. Men jag gillar den!

      Radera
  4. Maj är en ljuvlig månad och det visar du verkligen med dina bilder. Jag gillar kombinationen av växter som är på sitt allra finaste och blommar och andra som bara så vitt har börjat och rä i startfasen. Allt är så grönt och fräscht i maj också.
    Jag blev lite nyfiken på de vita blommorna ovanpå stenen på den näst sista bilden. Vad är det? En Saxifraga eller Androsace möjligen? Och vad är den planterad i? Sand?
    Hoppas ni får ett fint veckoslut. Här regnar det och jag håller tummarna för att all is skall försvinna med regnet - attans va halt det är ute!
    Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en Saxifraga, de som ofta saknar sortnamn och säljs i massor tidig vår i plantskolorna. Används nog lite som lockväxter på våren..

      De behöver inte mycket för att överleva, lite jord bara. Föredrar en skuggigare miljö, i stark sol blir de lätt bruna.

      ...glansis här på vägen också, jag vågar knappt gå ut och i natt har det regnat ordentligt.

      Radera