torsdag 16 april 2015

Ni som kan det här med frösådder...

Den här kallbänken byggde maken för två år sedan, en enkel konstruktion med två pallkragar och ett lock av plast. Det är länge sedan jag höll på med frösådder och jag minns fortfarande dessa rangliga och bleka små plantor som grodde och försökte överleva i det svaga  och naturligtvis otillräckliga ljuset som strilade in genom fönstret i grovköket, jag gav upp.

Men då, för två år sedan kom ett paket från snälla  Helen i Piteå som innehöll en planta av Paeonia obovata lackpion, en frösådd komarovlönn Acer tschonoskii ssp. koreanum, några cm hög, samt tio frön av lackpionen. Då byggdes den lilla kallbänken och fylldes till mer än hälften med sand för nu skulle jag ge de små fröna en ärlig chans.


Mina två svavelpioner, som inte är fult rosafärgade utan vackert gula, producerar massor med svarta frön varje år så jag bestämde mig för att försöka så utan större hopp om att lyckas med de dåliga erfarenheter jag bar med mig från tidigare misslyckade frösådder.

Frön från lackpion och svavelpion sattes i små krukor med sand och grävdes ner i kallbänken och den lilla lönnen fick även tillbringa de två första vintrarna under lock.

Nu har det gått två år och till min stora glädje och förvåning gror det pioner i kallbänken...massor... och sticklingar av ljung, som jag friserade och satte ner i krukor med sand, blommar i kallbänken.



Komarovlönnen har jag planterat om i större kruka och den har vuxit ordentligt under två år, är det dags månne att plantera ut den lilla lönnen i år?



 ..och hur gör jag nu med de små pionplantorna? Nu vill jag för allt i världen inte förstöra alla små underverk som spirar i krukorna efter två år så goda råd behövs? Planterar om i kruka med lite mer näringsrik jord eller...?
Och hur gör jag när vintern kommer? Klarar de att överleva utomhus?..har inget växthus.

 Man brukar beräkna att det tar ca fem år innan svavelpionen sätter knopp, det är skötseln man betalar för när man köper den dyra pionen men visst är den värd att vänta på?



..och våren är fylld av glädjeämnen för tisdagen den 14 april anlände stararna till Hagtorpet. Som alltid upptäcker jag dem på morgonen när de plötsligt sitter i toppen på den stora björken, samma procedur varje år!

4 kommentarer:

  1. Jag är säker på att Helén svarar på dina frågor om/när hon ser ditt inlägg!
    Grattis till pionöverflödet! Själv lyckas jag aldrig med sådder som måste hibernera... Förstår din lycka!
    Alllt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  2. Grattis till dina lyckade sådder! Jag har aldrig provat att så Pioner så något råd kan jag inte ge, men hoppas du får svar från någon kunnigare.
    Svavelpionen är helt ljuvlig!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  3. Kul med svavelpionen. Jag sådde såna för 4-5 år sedan, dom grodde efter att par år. Jag har planterat om dom till större krukor varje år och förra året planterade jag ut två av dom. Jag har fortfarande 4 plantor som måste få större kruka i år. Dom har inte blommat ännu så jag är spänd på att se vad dom får för färg. Jag vet inte om det blir blomning i år heller, vi får se. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carita!

      Då planterar jag om dem i år och så får de tillbringa även nästa vinter i pallkragen.

      Radera