fredag 5 juni 2015

Stormvindarna skördar offer

Hela våren har jag känt mig förpassad till de eviga vindarnas land. Vinden har rivit och slitit i allt som växer och fåglarna som har ungar har fått kämpa hårt för att hitta mat i kyla och ruskväder. Jag vet inte vad som hände med stararna, de försvann i ovädret i början av veckan, deras ungar brukar lämna boet den 6 juni.

I onsdags tog vinden riktig fart, enligt SMHI blåste det 21 m/s i byarna men det kändes kraftigare än så. På förmiddagen hände det som jag befarat, en stor sälgstam på 20 m som står i trädgården blåste omkull. Rakt över planteringarna med magnolior och rododendron föll den. Men ibland har man faktiskt en otrolig tur, det enda som knäcktes var ett litet träd. Den föll med stor precision, pelargonkrukan och möblerna som stod bredvid klarade sig!
 Två dagar har vi röjt och städat, nu är stammen sågad och bortforslad liksom alla kvistar och löv, så otroligt mycket skräp det kommer av ett träd. Tyvärr står tre stammar kvar och gungar och kommer att falla så fort vinden ökar igen. Om de skulle ge sig kommer mycket att bli förstört.  Jag fick tag i arboristen som har hjälpt oss tidigare och han kommer i morgon bitti och tar ner träden och turen håller i sig, vinden har varit normal idag. Tyvärr kommer vi att få in alldeles för mycket sol i området som växterna inte kommer att gilla, sälgarna har erbjudit en svalkande skugga under heta somrar.


9 kommentarer:

  1. Men så tråkigt, nu när du gjort i ordning allt så fint. Och så ändrar det förstås klimatet i trädgården också. Det har varit helt hopplöst med allt blåsande men vi har i alla fall inga fallna träd. Vi har bara en massa nedblåsta löv så det ser nästan ut som höst. Vi har ju många höga perenner så jag har fått binda upp en massa. Vad gör man, bara att ta nya tag. Ha de fint. Carita

    SvaraRadera
  2. Men usch så tråkigt, men tur i oturen att det inte blev värre skador. Här har vi arbetat hela eftermiddagen och sanerat efter stormen, massor av grenar har fallit och skadat endel växter, men det är bara att kavla upp ärmarna och börja röja. Hoppas nu att vi snart får lite mer stabilt väder. Trevlig helg/ Titti

    SvaraRadera
  3. Inte kul alls! Hoppas verkligen vi får ett väderombyte snart!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Huvva! Vi fick vår 15 meters gran rakt ner i skuggpartiet för några år sedan. Ingen skugga mer. Enda lyckan var att det hände på vintern så det mesta klarade sig ändå skapligt, blev bara något böjt och någon gren bortknäckt. Jag hoppas verkligen det blåst klart snart och att ni inte blir av med fler träd än dessa. Det är svårt att återskapa skuggan...

    SvaraRadera
  5. Ja, det är verkligen ett elände med denna stormen. Tur i oturen att inte mer blev skadat hos dig, men jag förstår att du är orolig för att mer ska falla ner över din fina trädgård. På SOF:s hemsida läser jag att mesarna har ett mycket dåligt häckningsår i år, eftersom de inte hittar några insekter i det kalla och regniga vädret. När detta skrivs, vid 15-tiden på eftermiddagen, visar min termometer +10 grader trots att solen tittar fram lite. I vilken månad är vi egentligen?
    Härom dagen kom jag hem och fick se att en av mina mesholkar hängde vågrät i den nedre spiken efter att den övre hade lossnat. Jag spikade förstås upp holken ordentligt och har till min glädje sett att talgoxarna fortsätter att mata sina ungar.

    Beträffande mina odlingar tycks det inte vara stormen som är den stora faran, även om en del grenar har blåst ner. Inte heller hararna och rådjuren, som jag vägrar att se som skadedjur. Men jag tycker inte om att min fd hyresvärd kör över mina planteringar med gräsklipparen helt utan förvarning, som hon gjorde igår. Även om hon inte äger stället längre (det är säkert tio år sedan sonen tog över) anser hon tydligen att hon kan styra och ställa som hon vill ända fram till mina husväggar. Invid min uteplats hade jag satt lite irisar och dagliljor som jag tänkte kunde få sprida sig och förvilda sig, men hon ville tydligen ha gräsmatta ända dit. Och att fråga vad jag tycker är tyvärr inte hennes melodi. Efter en hel del knorrande lyckades jag till slut ändra hennes version från "Jag har minsann inte kört över några blommor!" till "Jag såg ju inte att blommorna var där!" Ett visst framsteg ändå. Nu har hon sagt att hon ska låta bli den plätten i fortsättningen, men för säkerhets skull har jag satt ett par stora lerkrukor med irisar och dagliljor i vägen så att hon förhoppningsvis inte kommer åt med gräsklipparen.

    Förlåt att jag gnäller, men jag måste få skriva av mig lite.

    Olle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olle, jag gnäller gärna ikapp med dig just nu! Fåglarna har det tufft, tornseglarna flyger inte alls när det blåser så här, de ligger och trycker under takpannorna och jag gissar att massor av fågelbon blåst ner, med ungar i!

      I går morse kom vår duktiga arborist och tog ner de återstående tre stammarna på sälgen, det var nog ett riskfyllt uppdrag eftersom de lutade kraftigt. Vi släpade ris hela dagen och allt skräp som följde med från fällningen. Nu är mina mossplanteringar indränkta i spån från motorsågen, få se om de överlever. Hade träden stått kvar i dagens stormvindar hade de krossat ett stort område i trädgården.

      Vilken otrevlig dam du har i din närhet, uppträdandet verkar vara en ren maktdemonstration från hennes sida. Plantera nya blommor Olle och sätt upp en varningsskylt - ingen gräsmatta här!

      Jag har heller inga skadedjur i trädgården, tänk så lyckligt lottade vi är!

      Radera
  6. Självklart har jag satt nya blommor. Strandiris (I. sanguinea) och gammaldags orange daglilja är ju inga märkvärdigheter, så jag har massor av inkrukade sådana som var tänkta att säljas på växtmarknader, loppisar och liknande. Och jag undrar om inte de överkörda också kommer tillbaka så småningom, för rötterna är nog inte skadade. Kanske sätter jag också lite aklejor, röd nejlikrot och andra gammaldags perenner som får samsas med vilda blommor på den lilla plätten. De två krukorna på "vägen" (en liten backe) upp till uteplatsen får räcka som avspärrning tills vidare.

    Vad bra att de tre stammarna är borta och inte hotar något längre! Hoppas verkligen att dina mossplanteringar klarar sig. Jag har ju sett härligheten på dina bilder och förstår att du är rädd om den. Själv har jag lagt mossa på plåttaken på rådjurens foderställ, efter ett tips om att det är en utmärkt ljuddämpare. Rådjuren kan annars bli skrämda när regnet slår mot taket. Hoppas att mossan kan växa där och har vuxit fast ordentligt när vintern närmar sig. Visst blåser en del ner, men regnet håller ändå kvar den ganska bra.

    Olle

    SvaraRadera
  7. Vilken tur i oturen att inte mer blev skadat!
    Ja, usch, vad hemskt det har varit med regn, kyla och stormar som har löst varandra i 1,5 månad! Det är så oinbjudande att vara ute när det blåser!
    Hoppas att de kvarvarande träden får stå där de står därför att kanske har du inte samma tur om/ när de faller.
    Håller tummarna för att det äntligen blir lite stilla och lite mer av sommar temperaturer.

    /Anja

    SvaraRadera
  8. Men oj - vilken dramatik! Och vilken tur att det inte blev större skador ändå, det hade ju kunnat gå riktigt illa! Skönt också att ni fick tag i arborist så snabbt!
    Kram Nora

    SvaraRadera