tisdag 4 augusti 2015

...och plötsligt är det augusti..

I dammen öppnar sig näckrosornas knoppar när de träffas av solstrålarna.

  

En odlad prästkrage, okänd namnsort från en gammal trädgård, har aldrig varit så fin som i år. De höga stjälkarna med sitt mörkgröna bladverk och stora blommor står stadigt och trotsar både vind och regn.


Grönlilja Zigadenus elegans är ingen växt som skriker på uppmärksamhet men så vacker i sin anspråkslösa framtoning.


De stadiga spirorna på Ligularia przewalskii spirstånds lyser fint i morgonsolen, en fuktälskande perenn som har mått utmärkt av sommarens rikliga regn.


Även Miscanthus x giganteus har gillat vädret, den får problem vid torka och visar det genom att bladverket börjar torka nerifrån.  I år är den grön, fin och elegant men svår att fotografera.


Knippgentiana Gentiana asclepiadea blommar mitt i högsommaren, lättodlad i vanlig trädgårdsjord.


Oxalis depressa soloxalis inte alls invasiv som många av släktingarna kan vara.


Thalictrum kiushianum dvärgruta en liten långblommande skönhet som jag odlar i fuktig torvjord.

4 kommentarer:

  1. Mange fine bilder, jeg liker veldig godt vannliljene deres :)

    SvaraRadera
  2. Så mycket fint du visar, Gunilla! Hos oss blir Ligularia illa åtgången av sniglarna, faktiskt så pass illa så jag funderar på att ta bort dem trots att de är så fina. Vi får väl se hur det blir, än är inget beslut fattat:-)
    Här väntar vi med spänning på Näckrosorna. De har knoppar, men inga blommor än.
    Hoppas ni får en skön augusti i trädgården!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  3. Perenner! Nu tror jag nästan att jag hamnat på fel blogg. Vackra bilder och knippgentianan effektfull.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Inte bara näckrosorna som blommar upp i solskenet! Jag tror minsann att vi också piggnar till när solen äntligen behagar titta fram. Många vackra skönheter du visar./ Titti

    SvaraRadera