tisdag 29 september 2015

Gentiana sino-ornata - en juvel i septemberträdgården

Gentiana sino-ornata `Eugen´s allerbester´
Nu blommar höstgentianorna för fullt, jag har många och på långt håll lyser de klarblåa blommorna i höstsolen.

En fascinerande perenn som jag inte vill vara utan, de randiga knopparna är en upplevelse i sig och dess förmåga att klara av lite minusgrader gör den ännu mera värdefull.

Det finns många namnsorter, en del av de intensiva blåa sorterna går inte att skilja från varandra men den som inte går att förväxla med någon annan är `Eugen´s allerbester´ - en fylld variant.

Höstgentianan är lättodlad om man uppfyller de anspråkslösa krav som den har. Surjord, får aldrig torka ut samt tillgång till sol för att blomma. Hamnar den under mer storväxande växtlighet som skuggar för mycket tynar den bort så småningom. Den är lätt att dela, bara skilja en liten bit med rötter från moderplantan och plantera på ett annat ställe. Här har jag testat med en något annorlunda variant och planterat den i mossan på en stor sten. Lyfte bort en bit mossa och tryckte ner lite rododendronjord, planterade gentianan och satte tillbaks mossan, den lilla plantan har faktiskt några knoppar.

Eller såhär, lite rododendronjord i gropen på stubben och det ser ut att fungera det också.


Mellan stenarna i surjordspartiet lyser de vackra blåa klockorna.



En annan variant - Gentiana sino-ornata `Ettrick´ vit botten med blåa prickar i blomman.


8 kommentarer:

  1. Härligt med en växt som det är lätt att föröka. Den är vacker.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder! Höstgentiana är en stor favorit. Jag har inte så många än, men planerar att skaffa flera nu när vi har flera surjordsplanteringar. Mina Höstgentianor har inte slagit ut än, men knopparna är ju nästan lika fina som blommorna så det gör inte så mycket.....den som väntar på något gott:-)
    Hoppas du har sköna dagar i trädgården i det fina vädret!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  3. Tycker så mycket om Gentiana! Men vi har inte de bästa förutsättningarna i vår trädgård. Sandig jord och mycket skugga gör att de bara klarar sig en kortare tid, men man får njuta av dem så länge det varar. Ha det gott i det sköna höstvädret.
    Titti

    SvaraRadera
  4. Så underbara de är! Mina höstgentianor har drabbats av precis det du beskriver när de hamnar fel. Nu har jag skaffat nya och känner mig också säkrare med placeringarna. Men, mina vårgentianor breder ut sig mycket.
    Roliga experiment du gör! Den där mossiga stenen kommer att bli fin när den börjar blomma .-) Mossan är ju lätt att hålla fuktig även om vattnet i övrigt rinner av stenen.
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  5. Så underbara de är! Mina höstgentianor har drabbats av precis det du beskriver när de hamnar fel. Nu har jag skaffat nya och känner mig också säkrare med placeringarna. Men, mina vårgentianor breder ut sig mycket.
    Roliga experiment du gör! Den där mossiga stenen kommer att bli fin när den börjar blomma .-) Mossan är ju lätt att hålla fuktig även om vattnet i övrigt rinner av stenen.
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  6. Förstår jag precis carför du inte vill vara utan dessa! Känns extravaganta på alla sätt. Blommorna verkar vara rätt stora. Här torkar mossan ut lite på stenarna under somrarna. Kommer det inte att hända hos dig?
    Önskar trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. I år har det varit en fantastisk sommar med allt regnande, inga torkskador men det kan man inte räkna med varje säsong. Så visst, blir det långa torrperioder så torkar mossan och de små plantorna kommer inte att klara sig. Mossan däremot får nytt liv så snart det kommer regn.

      Radera
  7. De är verkligen riktiga läckerbitar och ibland de enda som blommar riktigt, riktigt sent. Kul att hitta ovanliga växtplatser som du har gjort.
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera