måndag 5 oktober 2015

Trädgård i oktober

Vackra dagar, nätterna blir kallare men än har inte fru Frost visat sig och än sträcker växterna på sig i höstsolen men signalerna har gått fram om att det snart är dags för vintervilan. Färgerna strålar hos en del..

Vildvin Partehenocissus inserta är som vackrast just nu


Katsura Cercidhiphyllum japonicum har börjat sprida sin egendomliga doft över trädgården


Skenhassel Corylopsis spicata `Aurea´ är en favorit med sitt vackra bladverk som lyser  så vackert i höstsolen.


Höstljungen blommar överallt, här Calluna vulgaris `Dark beauty´


Den vita damen, Clematis `Valge Daam´ var en av de första framgångsrika hybriderna som togs fram av familjen Kivistik på Roogoja gård i Estland. Den här är dessvärre inte frisk, varje sommar vissnar en del av rankorna ner men den kommer alltid med en vacker blomning på hösten. Troligen en svampsjukdom som inte går att göra något åt så varje sommar när jag klipper bort de nedvissnade rankorna så talar jag om för den att nu har jag fått nog men så kommer de vackra, stora blommorna på sensommaren och jag smälter igen inför livskraften, damen vill leva vidare.


Det här är ett misstag från mina tidiga trädgårdsår, jag gillar verkligen inte när växter klänger i andra växter även om det bara är ett gammalt äppelträd. Men nu kommer den så troget varje år Clematis Jackmannii och svingar sig upp genom grenarna på den åldrande äppelmadamen, den är inte särskilt stor pga rotkonkurrensen och den skadar inte trädet så den får vara kvar.


 När nätterna blir kyligare dyker den upp, septemberkrokus Crocus kotschyanus. Inga blad, bara blommorna visar sig på hösten. På våren kommer bladen och gör en snabbvisit.


7 kommentarer:

  1. Såå snyggt. Krokusen gillar jag och Clematis Jackmannii. Vi har också en klematis från Kivistik som får s k vissnesjuka, det är en Piiluu som visade sig inte vara den utan någon annan. Ha det fint i hösten färger. Carita

    SvaraRadera
  2. Hagen er fin om høsten, flotte farger.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Fantastisk färg på vildvinet, vårt har inte kommit så långt ännu. Septemberkrokusen hade en härlig blå färg. Vilken härlig höst vi haft än så länge. Hoppas det vackra vädret fortsätter.
    Ha det fint!
    Titti

    SvaraRadera
  4. Helt fantastiskt, vilka färger, det röda vildvinet hör hösten till. Gillar den starka blå färgen, även om jag inte har mycket blått i trädgården. Soliga fina bilder.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  5. Nu blev jag väldigt nyfiken: Varför tycker du inte om växter som klänger på andra växter:
    "...jag gillar verkligen inte när växter klänger i andra växter även om det bara är ett gammalt äppelträd ..."
    Själv tycker jag att gamla äppelträd och klematis eller klängros är som gjorda för varandra.

    /Anja

    SvaraRadera
  6. Hej Anja!

    Det är väl i mångt och mycket en smaksak, jag vill att alla växter skall synas men också att de skall få optimala miljöer att utvecklas i. Jag planterar alltid väldigt glest, sedan växer det förstås ihop här också när jag inte alltid hinner dela på växter som tar för sig för mycket. Jag har sett en Clematis som tog död på en buske när jag inte var tillräckligt snabb att ta bort den. Trädstammar har karaktär och synd att dölja med någon annans bladverk - tycker jag. Barrväxter tål öht inte att någon annan växt skuggar barren, då fäller de barren som hamnar i skugga eftersom de inte längre fyller någon funktion för växten.

    SvaraRadera
  7. Hei Gunilla. Vakre høstbilder du har i dag. Det er en flott tid nå i overgangen mellom sensommer/høst. Det er så flott med kontrastene mellom grønt og høstfarger, som på dine bilder. Selv om jeg forstår du ikke liker at noen vekster klatrer opp andre, så var det veldig vakkert bilde av din klematis Jackmanii i epletreet :-D
    Ønsker deg en fortsatt riktig fin høstdag.
    Stein

    SvaraRadera